Dragos Sorin Nicula

Chinezu: “Bloggerii sunt niște lupi singuratici”

Chinezu – politica, presa, blogging, antreprenoriat. Unde te-ai simtit cel mai bine? (spune-ne, pe scurt, despre aceste 4 ipostaze ale tale si ce urmeaza dupa ele, daca mai urmeaza si altele)
Toate mi-au placut in felul lor. Pentru ca am avut de invatat enorm din fiecare ipostaza, cum le zici tu. Si, din ultimele doua, chiar invat in continuare 🙂 . Politica m-a invatat ca orice e posibil si ca nimic nu e imposibil. Presa m-a invatat ca, de multe ori, pe-afara e spoit gardul si, inauntru, leopardul. Blogul m-a invatat sa fiu asa cum sunt, indiferent de costuri si de urmari. Iar antreprenoriatul ma invata ca cel mai mare efort pe care poti sa il faci nu e cel care te seaca de puteri, ci cel care te ambitioneaza sa mergi inainte, indiferent cat de obosit ai fi.


Ai devenit cunoscut (sau faimos, daca vrei asa) ca blogger; cum iti explici ca succesul a venit de aici, nu din alta parte? Te asteptai, a fost “premeditat”, oarecum ?
Am devenit cunoscut atunci cand am vrut eu sa devin cunoscut. Lumea zice de brandul asta, chinezu, ca e fain, simpatic, alea alea. Ceea ce, asa este. 😀 Dar brandul asta a devenit asa in momentul in care eu m-am decis sa imi fac o strategie de crestere a brandului pe care am aplicat-o la sange. Si in care am investit mult. Inclusiv bani. Adica chestii de astea nu se intampla asa hop-top. Cel putin, nu mie. 🙂

Care e mai misto? Chinezu-omul sau Chinezu-blogul ? 🙂 Care e stilul personal al chinezului in online? Descrie-l in 3 cuvinte!
Eu nu am cum sa iti raspund la asa ceva. Mie imi place de mine in ambele ipostaze 🙂  Dar stilul il pot zice fara probleme si e chiar un sfat pe care il dau oricui. In 3 cuvinte : Fii tu insuti!


Ce trebuie sa stie un om care se apuca de blogging ? La ce anume ar trebui sa fie cat de cat talentat, ce ar fi bine sa fi studiat/ sa studieze? Ce calitati ii trebuie unui blogger sa se impuna si ce trebuie sa invete ( in mediul 2.0) pentru a creste in online ?
Trebe sa zic din start ca nu exista reteta pentru asa ceva. In primul rand trebuie sa faca; sa isi faca blog, sa stea pe Facebook, sa stea pe Twitter, sa citeasca alte bloguri, sa iasa in offline sa cunoasca lume din online, sa fie atent la chestiunile tehnice, sa investeasca un pic in design si in chestiile alea numite plug-inuri, multe trebe facute. Dar din toate astea multe, fiecare alege ce i se potriveste. Cine asteapta de la mine sau de la oricine altcineva retete, atunci i-as recomand o carte, ca sunt destule de astea, cum sa scape de naivitate in vreo 14 pasi. Nu ca ar functionea, desigur… 😀


Ce crezi ca stii sa faci cel mai bine in online ? Care e atuul tau in fata celorlalti? Cum i-ai face tu un PR destept lu’ Chinezu ? 😉
Cel mai bine in online eu stiu sa fiu om. Cred ca asta e ce ma caracterizeaza. Cat despre partea cu PR-ul, asta e consultanta si te facturez separat 😀  (  N.R. Ceea ce nu stie el, e ca aici as putea sa-l facturez eu pe el separat, ceea ce si daca ar fi cazul, nu s-ar intampla, pentru ca omul chiar e foarte de treaba  😉 )

Cati prieteni apropiati ai in blogosfera? Care sunt oamenii de la care ai avut cel mai mult de invatat intr-ale blogging-ului, cine/ ce te-a ajutat sa-ti slefuiesti prezenta ta pe internet?
Eu sunt foarte exigent cand vine vorba de prieteni adevarati. Adica aia de suflet, ai tai, care sunt doar cativa, ii numeri pe degetele de la o mana. Dar in rest am o gramada de amici, de cunostinte; si cred ca asta e unul din avantajele onlineului, networkingul extraordinar pe care ti-l poti face. Sunt multi cei de la care am avut de invatat, dar as vrea sa ii mentionez aici pe Cristi Manafu si pe Bobby Voicu, doi oameni fata de care o sa am o stima si o consideratie forever. 🙂

Eu vad un blogger bun/ de success/ relevant cum vrei sa ii spui…, ca fiind pasionat, activ, implicat, care intelege corect ce se intampla in jurul sau, care scrie corect, placut si util pentru publicul sau; care sunt celelalte lucruri de care ai nevoie pentru a fi pe lista aia scurta, de A- bloggeri ?
Mie nu imi place asta A-list bloggeri. Care, de altfel, e folosita mai mult sa iti dea UE, nu sa te categoriseasca. NU de asta nu imi place, ci pentru ca singurele categorii adevarate cu care trebuie sa lucreze cineva sunt cele personale, ale fiecaruia. Iar dupa categoriile astea, zau daca mai are rost sa iti raspund la intrebare. 🙂

Te-am vazut preocupat zilele astea sa nu devii o Monica Tatoiu a blogosferei… 🙂 omniprezent si sufocant. Ti se pare ca te confrunti deja cu o supraexpunere, ti-e teama sa nu deranjezi la un moment dat?
Am atins deja pragul de supraexpunere. Asa ca m-am retras un pic. Dar nu numai ca strategie, daca vrei, ci si pentru ca deja obosisem sa merg la TV sa povestesc despre aceleasi cretinitati facute de aceiasi cretini, asa ca am combinat utilul cu placutul. 🙂

Ai fi interesat sa realizezi o emisiune radio sau tv, avand ca subiect singular blogosfera din .ro ? Daca da, cum s-ar numi si ce format crezi ca s-ar potrivi ?
Inca nu. Dar mai incolo, cine stie…


Care este cea mai mare satisfactie/ insatisfactie imateriala adusa de vizibilitatea din online ?
Satisfactie : Prietenii pe care ti-i face. Insatisfactie : Prietenii pe care nu ti-i faci 😀


Esti implicat in proiecte ca SportLocal, Politica Locala, DreamTeam, Republica Culturala Chineza etc. Incotro se indreapta fiecare din ele, care sunt perspectivele si ce altceva urmeaza?
Fiecare proiect are rostul sau in viata mea si fiecare are drumul lui. Io zic ca e mai bine sa astepti sa vezi ce o sa se intample cu ele, decat sa povestesc eu despre asta 🙂 .

Chinezu a intrat , asadar, pe niste nise; care este viitorul acetui tip de blog specilizat? Te-am auzit vorbin odata despre lipsa de oameni care sa se priceapa a scrie pe anumite subiecte, care sa detina cunostintele necesare; ce alte piedici crezi ca mai exista si ce oportunitati pentru piata blogurilor de nisa , in Romania?
Singura piedica este ca cei care ar putea scrie pe bloguri de nisa nu isi dau seama ce potential extraordinar exista. Si se descurajeaza repede. Dar eu unul incerc, atat cat pot, sa ii determin pe cei care ii simt ca s-ar pricepe sa se apuce de lucru.


Daca ti-ar cere cineva azi un sfat, pe ce nisa sa intre, cu un blog, ce i-ai sugera sa incerce ?
Singurul sfat pe care l-as da ar fi asta : sa stea 3 luni sa se gandeasca serios inainte de a porni si apoi, dupa ce l-a pornit, sa astepte minimum 6 luni inainte de a lua o decizie de a-l inchide sau de a continua. Restul sunt chestiuni, sa le zicem, tehnice.


Ca tot suntem la marketing… Se simte deja in .ro nevoia aparitiei unor cursuri, de ce nu chiar a unor carti de “marketingul blogurilor” ?
Cine vrea sa citeasca pe domeniu, le citeste pe alea de-afara. Cine nu vrea, ma indoiesc ca o sa le citeasca pe cele din tara. Dar da, e drept, ar fi nevoie de asa ceva. Si, din cate stiu eu, exista informatii ca pana la sfarsitul anului o sa avem ceva cat de cat mai consistent in aceasta chestiune.


Intrebai de curand “cati si cat am fi dispusi sa dam pentru un curs de 2.0 ?” Eu nu as fi dispus sa dau prea mult recunosc; tu cat ai da? Cum ai pregati tu un astfel de curs, daca l-ai sustine?
Intrebam pentru ca, dupa capul meu, chestiunea e simpla : daca vrei sa devii blogger profesionist, atunci trebe sa investesti. Iar cursuri de genul acesta sunt exact investitia de care ziceam. Una dintre investitii, mai exact.


Se vorbeste mult despre profesionalizare blogurilor de la noi, sau macar se tinde catre asta; despre cum vor face concurenta presei, va deveni o sursa de informare si divertisment etc; care consideri ca sunt pasii pe care blogurile din .ro ar trebui sa ii urmeze pentru a ajunge acolo ?
Blogurile vor face concurenta presei in masura in care si TV a facut concurenta ziarelor atunci cand a aparut. Adica, mai pe scurt, are legatura cu presa, nu cu noi. Cat despre profesionalizare, nu blogurile se profesionalizeaza, ci oamenii care le scriu. 🙂  Si aici avem mult de lucru, dar simt ca suntem pe drumul bun.


Cum i-ai caracteriza pe bloggeri din . ro? 2-3 propozitii? Care sunt domeniile in care crezi ca ei ar excela ? Cu ce / prin ce se pot ei afirma ?
Bloggerii sunt niste lupi singuratici. Inca, cel putin. Pentru ca singuri si-au facut numele, singuri au crescut si singuri inteleg ca trebuie sa mearga in continuare. Eu, insa, nu cred asta. Cred ca e mai bine sa incepem sa colaboram intre noi, sa ne organizam mai bine, sa incepem sa realizam acea piata de profesionisti de care avem nevoie si care se poate realiza doar prin dialog si conlucrare. Ca, asa, fiecare cu pasaricile lui, ramanem la nivel de gradina zoologica 2.0.


Crezi ca poti sa ai success pe o nisa, daca esti foarte bine pregatit, intrand abrupt, direct? Sau e mai indicat sa iti construiesti inainte un nume cu un continut generalist, abia apoi sa te specilizezi, cum ai procedat tu, in oarecare masura? Cat de importanta e reputatia si cum o contruiesti in online ?
E greu si asa, si asa. Dar io as recomanda intrarea direct pe nisa, dupa care sa iti construiesti brandul folosind nisa asta. Cel putin asa cred eu ca ar merge mai bine lucrurile.


Legat de reputati si nume… iti dai seama, daca te chema Somalia in loc de China?… Glumesc 😉 Te-ai gandit sa faci, la un moment dat, un live-blogging din China? Sau, ma rog, sa organizezi un eveniment care sa aiba legatura cu specificul chinezesc?
E unul din proiectele mele in urmatorii ani: sa ajung in China. Dar vreau sa fie expeditie serioasa, nu city break, adica sa ma duc sa vad ca lumea, ce e pe acolo. Este, daca vrei, o datorie de onoare 😀


Sloganul blogului – un chinez ca tot romanul… – spune-ne instoria lui, cum ai ajuns si ramas la el, explica-l putin pentru noi, fie si in maniera bascalioasa, daca crezi ca e loc de asta!
Pai, am pornit de la ideea ca oricum romanul se pricepe la toate; asa ca si eu, ca roman ce sunt, indiferent ca imi zic chinezu, trebe sa ma pricep la toate 😀 Numai ca am echivalat cele doua notiuni/natiuni in sloganul pe care il vezi. Si care a prins binisor. 🙂

Am vazut ca nu esti totusi un chinez ca tot romanul… Ai zis la tv ca fac 1800 de Euro pe luna si au fost comentarii de tot felul pe unele bloguri, cum ca va supraestimati, atat ca bani cat si ca numar de cititori… Ai vreo precizare de facut legat de asta, sau putem sa trecem peste ?
Eu am declarat sumele pe care le fac din blog la nivel public. Pai, daca astea sunt, ce sa fac, sa inventez altele ? 😀 Am vazut comentarii de tot felul. Da-mi voie sa nu le comentez. Caci multe sunt din zona strugurilor acri la care nu pot unii ajunge.



Ai fi dispusa sa iti vinzi blogurile, ma refer la cele nisate ? Pe cat, dupa cat timp, cui si mai ales, ai renunta definitiv la ele, sau ai pune conditia sa ramai in continuare partial implicat in ceea ce se intampla cu continutul acelor bloguri, si dupa vanzare ?
Orice se poate intampla in viata… Cum blogul este omul, evident ca vinzi degeaba un blog, daca nu te ocupi in continuare de el. Sau, ma rog, tu poti sa il vinzi, dar ma indoiesc de stiinta celui care il cumpara fara sa « cumpere » si omul. 😀



Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Leave a Reply!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.