Cum se face o recenzie

 

Acest post trebuia sa aiba un titlu pretios…  „Cum realizezi recenzii bune?” sau „Cum sa scrii recenzii exceptionale ? ” Ei bine, n-are; dar asta nu inseamna ca nu trebuie sau ca nu merita sa cititi ceea ce urmeaza; ba, dimpotriva.

things to read

Inainte de orice, cu riscul de a-i supara pe unii, sa lamurim 2-3 aspecte: nu oricine poate intocmi o recenzie, in ciuda faptului ca, la prima vedere, foarte multi se vor simti competenti sa-si dea cu parerea despre orice; nu poti sa realizezi o recenzie relevanta, daca nu ai fost in contact direct, de la un capat la altul, cu obiectul / evenimentul supus recenzarii; o recenzie de calitate depinde in buna masura de pregatirea/instruirea intr-un anumit domeniu a celui care o realizeaza si de experienta sa profesionala: daca esti capabil sa recenzezi  nemaipomenit o carte, asta nu inseamna ca poti face la fel cu un film, cu un restaurant sau cu un blog. Mai sunt si altele, dar deocamdata, ma opresc la acestea; pentru inceput, mi s-au parut cele mai importante.

Dar sa trecem la lucruri un pic mai concrete; si pentru a lamuri din start lucrurile, hai sa vedem ce-i cu recenzia asta si cu ce se manaca ea: prezentare succinta ( la aparitie ), a unei opere literare sau stiintifice, cu comentarii si aprecieri critice. La acestea, mi-as permite eu sa adaug, ca recenzia poate viza o arie mult mai larga, de la piese de teatru, spectacole, lucrari de arta, concerte, expozitii, la obiecte si bunuri de consum care pot inseman in egala masura un gadget de ultima generatie, dar si cel mai recent model lansat de o marca auto. O recenzie realizata profesionist isi gaseste trebuinta in zilele noastre in aproape orice domeniu, fiind un instrument foarte util, care permite apropierea, contactul si cunosterea dintre consumator si produs / serviciu.

Ceea ce m-au uimit pe mine este lejeritatea ( asta ca sa fiu elegant ) cu care este tratat la noi un asemenea demers care, daca ma intrebati pe mine, trebuie sa fie cat se poate de serios, mai ales atunci cand vine din partea unor oameni care au pretentia sa fie luati in seama pentru ceea ce propun / emit catre ceilalti; o recenzie facuta dupa ureche sau pe fuga il trasforma pe autorul ei intr-un chibit de prima pana, iar pe cei care ii citesc opera, ii ajuta fix la nimic, pentru ca impresia lasata este fie inselatoare, fie insuficient conturata.

Nu am pretentia ca as detine adevarul absolut in ceea ce priveste intocmirea unei recenzii, departe de mine acest gand; numarul celor realizate de mine este unul forte mic, iar asta tocmai pentru ca stiu cat de greu este sa procedezi „by the book” in acest sens. Totusi, am pretentia ca stiu, in buna masura, cum trebuie sa arate si care este structura unei recenzii, cat mai apropiate de ceea ce trebuie sa fie de fapt. Si pentru ca majoritatea asociaza la nivel mental cuvantul „recenzie” cu „carte”, eu am sa va prezint mai jos partile componente ale unei recenzii de carte, repet, fara sa am pretentia ca ceea ce spun eu nu poate fi completat sau imbunatatit.

Asadar, cum se face o recenzie? Planul unei recenzii arata cam asa:

1. Parte introductiva

– prezentare succinta a cartii – locul, data, contextul aparitiei lucrarii si date tehnice despre carte  (autor, titlu, gen, editura, numar de pagini, structura lucrarii, prefata);

– importanta temei abordate, a domeniului sau ramurii stiintifice;

– locul pe care il ocupa lucrarea respectiva in cadrul disciplinei din care face parte, in care se incadreaza sau la care face referire directa;

– actualitatea problemelor prezentate in material;

– comparatie cu alte lucrari pe aceeasi tema ( autohtone si straine) si comparatie cu alte lucrari scrise de acelasi autor.

2. Rezumat indicativ

– descrierea materialului

– prezentarea ideilor principale care reies din text

– mentionarea catorva citate reprezentative

3. Analiza SWOT a cartii

– evidentierea punctelor forte si a celor deficitare

– prezentarea oportunitatilor si a amenintarilor

( acest proces, specific marketingului, presupune lucruri  un pic mai tehnice decat simpla asezare pe foaie a unor idei, asa cum ati vazut pe la tv;  inseamna analiza si interpretarea unor matrici care masoara probabilitatea si impactul oportunitatilor si amenintarilor; mai insemana, de asemenea, stabilirea unor atribute ale produsului considerare relevante, masurarea acestora cu ajutorul unor scale, ca si importanta acestor atribute, masurabila si ea; abia ulterior, urmare a scorurilor obtinute, se poate face o prezentare si o ierarhie, asa cum vedeti desenat pe tabla, la televizor, fara nicio noima  😉 )

4. Judecati de valoare

– imi place sau nu-mi place; de ce imi place, de ce nu-mi place; ce imi place, ce nu-mi place; ce mi-ar fi placut; ( predominant subiectiv )

– ce e  interesenat, ce e neintereant ; la ce ajuta, ce aspecta nu clarifica; ce stare de spirit induce ? ( predominant obiectiv )

5. Caracterizari de forma si fond

– oportunitate

– actualitate

– originalitate ( evidentierea unicitatii continutului operei si motivarea titlului )

6. Concluzii

– rezumarea ideilor emise si evaluari

– propuneri personale cu privire la noi moduri de abordare

Cam asa mi se pare mie ca ar trebui sa arate  o recenzie cat de cat spalata. Cu speranta ca cele aratate mai sus va vor fi utile multora, mai tin sa precizez doar doua lucruri : cand faceti o recenzie, cautati sa sustineti cu argumente solide si exemple fiecare punct de vedere exprimat si , la fel de important, fiti cinstiti atat fata de voi insiva, cat si fata de ceea ce recenzati; valorile in care credeti si criteriile dupa care judecati trebuie sa ramana mereu aceleasi; astfel subiectivismul va fi tinut mai atent sub control, iar rezultatul muncii voastre va fi unul de calitate si apreciat ca atare.

Respectandu-va pe voi si munca voastra va fi mai usor sa respectati atat ceea ce intreprind / creaza cei pe care ii analizati, cat si pe cei care va citesc opiniile, in speranta ca informatiile pe care le oferiti sunt demne de luat in seama. In ceea ce mai priveste, aceasta meserie mi se pare una dintre cele mai frumoase, mai ales daca exista si o pasiune aparte pentru un astfel de job. Spor la lucru si cat mai putine recenzii de mantuiala, mai ales acelora care sunteti platiti pentru ceea ce scrieti!

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

20 thoughts on “Cum se face o recenzie

  1. Ada Pavel

    Cineva te-a supărat serios…
    Îmi amintesc de o mică dispută legată de „recenziile” mele. Din câte știu, tu mi-ai dat un sfat util atunci. 😉
    Da, o recenzie „adevărată” trebuie să urmeze în mare măsură planul menționat de tine. Doar că asta se apreciază la același nivel înalt, să zicem. Spre exemplu, cititorii blogului meu vor citi cu mai mult interes o prezentare personală, fără vreun plan, fără să „disec” tema, punctele tari și pe cele slabe, decât o prezentare obiectivă, de critică literară. Cam asta ziceam și atunci despre ceea ce scriu eu.
    Nu spun că nu ai dreptate sau că mica ta „revoltă” nu poate fi justificată (deși nu știu despre ce e vorba), dar fiecare se adaptează lui și stilului cu care și-a învățat „cititorii”, dacă e vorba de vreun pretins blogger.

  2. Oana

    Eu sunt de acord cu tine, dar nu cand vorbim de spatiul virtual. Ceea ce spui tu e valabil si recomandabil pentru siteurile si revistele de specialitate. Daca fac eu o recenzie dupa plan pe blogul meu s-ar plictisi cititorii, doar doi, trei impatimiti ar fi curiosi pana la capat. Iti spui eu sigur 🙂 De aia pe bloguri e bine sa fii succint. Am clar, alea nu se numesc recenzii, ci prezentari de carti pline de subiectivism. Dar mna..

    1. [D][S][N]

      Cunoscand cititorul, ai partial dreptate; pe de alta parte, depinde si cum scrii; poti face in asa fel incat sa ramana omul pana la capat, daca esti destept. 😉
      Scrie tu o carte traznet si iti promit eu ca ii fac recenzie cum am zis aici, sa vedem daca se plictiseste lumea sau nu. :))

  3. testoasadeserviciu

    N-am avut niciodata pretentia ca scriu recenzii. Nici nu stiu ce sunt alea. Acum ca am citit la tine am aflat. Eu am facut tot liceul matematica si facultatea de teatru…de unde mama pocnetului sa stiu eu ce sunt alea recenzii? Dar daca voi scrie vreodata una, ceea ce nu cred, promit sa ma tin de planul tau 🙂 Oricum, ai depus un efort considerabil cu acesta articol, bravo tie!

  4. Mirandolina

    Da, serios, aproape prea serios 🙂
    Complet. Da’ pe de alta parte parerea mea e ca publicul prefera sa se ghideze dupa pareri de utilizatori decat dupa recenzii, cel putin in cazul unor obiecte.

  5. Ada Pavel

    Așa, citind restul comentariilor ajung la concluzia că am și eu o gândire cât de cât bună legat de asta 😆 Și nu, normal că nu te cred 😀

  6. Vania

    O să reţin, în cazul că voi face recenzii. Cărţi am mai prezentat, însă nu tocmai ştiinţific, ci cum mi-a trăsnit pe moment…

  7. Anonimă

    Eu am o singură nelămurire: cum se face analiza SWOT pentru o carte de beletristică? Ce poate fi considerat amenințare și ce oportunitate? Că mai întâi trebuie să identificăm acești 2 factori, ca să putem analiza apoi probabilități și impact, nu? Relevanța asta a anumitor atribute presupun că o stabilești în funcție de public, sau…?

    Și atunci care mai e diferența dintre un critic literar și un marketer? Eu sunt de acord cu tine că o recenzie nu poate fi scrisă de oricine și oricum, dar pe lângă a fi un produs de consum, o carte e un produs cultural.

  8. Andreea

    Mulțumesc pentru planul pe care l-ai prezentat! Am găsit, în sfârşit, o informație utilă! Felicitări!

Leave a Reply!