Dragos Sorin Nicula

Înaintat la învăţătură până la genunchiul broaştei

Înaintat la învăţătură până la genunchiul broaştei

Despre cine e vorba?… Despre scolarul din clasele V – VIII , pe care stimabila doamna Adriana Saftoiu, acum de la PNL, vrea sa-l scape cu tot dinadinsul de corvoada de a invata carte, in special gramatica limbii romane !

Acuma, eu nu stiu ce si cat o fi invatat doamna Saftoiu in scoala generala, ( ma gandesc ca ceva trebuie sa fi invatat totusi, de vreme ce-a ajuns in postura de a-i spune presedintelui tarii cam ce-ar vrea sufletelul ei) , dar daca tii neaparat sa-i scapi pe micii scolari de balastul din manualele de gimnaziu, eu sunt de parere ca nu e indicat sa incepi taman cu ala de gramatica! Ok…, gramatica din clasele  gimnazile terminale, asa cum mi-o amintesc eu (si mi-o amintes destul de bine, ca ne mai pricepeam si noi cat de cat la astfel de lucruri) nu-i deloc floare la ureche, dar nici nu-i mai grea decat carnea de porc, daca pot sa spun asa.

Ma uit si eu pe editia online a EVZ si aflu ca doamna Saftoiu, murind de grija neuronului de elev surmenat, vrea “curatenie generala intre copertile manualelor de limba si literatura romana,” pe motiv ca-s neprietenoase si ca informatiile sunt prea complexe pentru varsta scolarului. Ia uite ce zice “Pufulete” la Comisia de invatamant din Camera Deputatilor:

<< Elevul învaţă noţiuni de morfologie şi sintaxă, respectiv substantiv, numeral, subiect simplu şi multiplu, atribut etc., detalii care nu fac decât să îngreuneze programa”, arată deputatul PNL Adriana Săftoiu, care a înaintat ieri Comisiei de învăţământ a Camerei Deputaţilor propunerea dezbaterii pe cărţile de română după care sunt examinaţi şi notaţi elevii.

Fără îndoială, copiii trebuie să-şi însuşească în şcoală noţiunile de gramatică. Din păcate însă, acestea sunt îngrămădite până la finalul gimnazului şi, în cazul în care puştiul nu va studia, mai departe, la un liceu cu profil filologic, gramatica e abandonată cu voie de la minister.

„Gramatica de gimnaziu e de o complexitate nejustificată, necesară admiterii la Facultatea de litere”, adaugă Săftoiu. „Româna este ceva ce trebuie învăţat pe de rost” O altă problemă a manualelor alternative de limba română de astăzi o reprezintă partea de literatură. >>

Daca in ceea ce priveste textele studiate la orele de literatura romana ii dau dreptate , eu insumi neintelegand in urma cu 14 ani de ce invatam si comentam pe marginea unor opere literare care erau clar depasite, ei bine, in privinta gramaticii de gimnaziu, dati-mi voie sa afirm ca “doamna parlamentareasa” vorbeste prostii !

Doamna Saftoiu, cand sa invete bre scoleru’ notiunile de morfologie si sintaxa, daca nu atunci ?! Dupa ce da Bac-ul si nu poate sa lege 3 fraze coerente nici macar la proba orala, ca la scris nu mai vorbim, acolo deja plange coala A4 siluita de ce trebuie sa suporte din partea pixului de absolvent de liceu… Sau poate dupa ce termina facultatea de litere sau jurnalism si nu e capabil sa duca un eseu de 5 paragrafe la capat, fara sa faulteze limba romana la fiecare 2-3 fraze ?…

Iti spune baiatu’, care a facut scoala in Berceni si-a avut scula de profesor la romana  in generala… ( Atat de scula incat dupa 3 ani de gramatica, invatati dupa manualele care erau la vremea aia, baiatu’ da lectii profesoarei de romana din liceu ! How about that ?!…) Nu e nimic in neregula cu felul in care arata o carte de gramatica pentru un copil de 13-14 ani, notiunile de gramatica atunci se insusesc, asta daca nu  ti-ai facut un scop in viata din a fi primar la sectoru’ 5 !… 😉

Argumente de genul celor mentionate de Saftoiu, conform careia programa e ingreunata de substantiv si subiect multiplu, notiunile de gramatica sunt ingramadite in anii de gimnaziu, gramatica e prea complexa…, nu stau in picioare; decat poate in fata unor oameni care citesc multe ziare colorate si folosesc intensiv “Goagal” pentru a se informa.  Eu spun ca e de preferat ca elevul sa invete gramatica limbii romane in proportie de 90 % ( sigur, nu esti obligat sa stii chiar toate subtilitatile Academiei…) pana la 14 ani ;  si stiti de ce, pentru ca dupa varsta asta, cu greu mai gasesti motivatia, dispozitia mentala si timpul necesar  sa-ti insusesti diateza reflexiva si atributul pronominal. Mai mult, Saftoiu zice ca e timp sa inveti gramatica si la liceu, adica mai scoatem din materia din gimnaziu, si o bagam la clasele IX – XIII, ca tot e gramatica abandonata la liceele de profil tehnic !… Fatoooo ! Te-ai gandit mult ? Adica la 18 ani, sa ai sansa de a studia pentru prima data in viata despre sintaxa frazei si despre propozitia subordonata completiva directa ?!… Asa zici ca ar trebui ?!… Sper ca glumesti… E complexa rau gramatica asta de clasa a VIII , este ? Da-o dracu…, s-o invete doar cine vrea sa dea la litere, nu-i asa ?!… Prostie mai mare ca asta…, greu sa mai zici!…  Desi, nu se stie niciodata…

Eu inteleg ca manualele dupa care se invata, inclusiv in liceu, sunt vraiste din punctul de vedere al continutului, oferind un surplus de informatie care nu foloseste de  cele mai multe ori, decat unui numar foarte mic de elevi… Ba, da’ chiar asa…, fix cartea de gramatica din gimnaziu ti se paru tie ca trebuie  musai simplificata ?!…

Draga Adriana, manualele de gramatica pentru clasele a VII -a si a VIII- a sunt in regula, trust me on this ! Ia du-te tu si fa curatenie generala intre alte coperti, ca aici nu e cazul (poate, cel mult, niste mici ajustari) ! Daca ai oaresce experienta, ocupa-te mai degraba de lista lecturilor propuse de manualul de literatura romana, acolo da, e de umblat ! Lasa-i pe copii sa invete sa se exprime corect gramatical la timp, pana nu-i invata rapsozii Guta si Salam, ca pe urma e mai greu, daca nu imposibil !… Si daca mai vrei un “argument” pentru care e nevoie de gramatica serioasa in gimnaziu… iti reamintesc ca esti mai nou colega de partid cu un fost premier al Romaniei, care este intr-un conflict deschis cu “acuzativul”… De unde i s-o trage acest mic neajuns de exprimare domnului Tariceanu ?… Din liceu, din facultate, sau poate din nenorocitul de gimnaziu, care-l surmeneaza pe elev cu atata gramatica neprietenoasa si complicata ?!…

Pana una-alta, mie mi se pare ca, in continuare, unii ne vor prosti, din ce in ce mai prosti… Daca se poate si agramati, cu atat mai bine…



Comments

comments

Powered by Facebook Comments

17 thoughts on “Înaintat la învăţătură până la genunchiul broaştei

  1. Adriana Saftoiu

    Voi sustine in continuare ca sunt in neregula. Pentru dvs, pot sa va spun ca am absolvit in 1992 Facultatea de Litere, specialitatea romana-spaniola, cu un an de specializare in literatura comparata. Nu am sa trec aici nota finala ca sa nu spuneti ca ma laud. Nu imi dau seama daca parerile dvs se bazeaza pe studiul acestor manuale. Voi sustine pana la capat ca un elev de clasa a VIII-a nu are nevoie sa recunoasca propozitia consecutiva de cea concesiva, ci sa recunoasca predicatul si subiectul pentru a intelege de ce nu se pune virgula intre cele doua parti de propozitie, sa poata face acordul si sa invete cum se formeaza, de exemplu, plurarlul susbstantivului pentru a evita “succesuri”. Eu vorbesc despre cand si cum predai morfologia si sintaxa, in ce “cantitate”. Un elev de clasa a III-a si a IV-a nu are nevoie sa recunoasca la aceasta etapa de scoala atributul si complementul, ci sa asimileze notiunile de ortografie si punctuatie, sa inteleaga de ce scrie ‘v-a” sau “va”. In cazul in care doar pentru a justifica numarul de ore la clasa, predam notiuni “inainte de vreme”, ii confruntam la 8 ani cu texte din Sadoveanu care sunt pline de regionalisme devenite arhaisme si care fac textul inaccesibil, daca vom continua sa vorbim despre notiunea de prietenie, onoare, tara cu texte care glorifica fapte din trecut, fara sa actualizam textele pentru varsta lor si preocuparile lor, sa nu va mire ca scoala e un loc de “chiul”, iar literatura e perceputa ca ceva inutil. Inainte de a nega orice demers de a misca un sistem inertial va sugerez sa rasfoiti manualele de scoala primara, apoi sa treceti la gimnaziu, sa vorbiti cu elevii ca sa intelegeti de ce nu au nici un apetit pentru a se instrui. Scoala nu e loc de uniformizare a mintilor, ci ar trebui sa fie primul pas de a incuraja creativitatea, implicarea si exploatarea potentialului fiecarui copil. Un elev care isi poate motiva “neplacerea” unui text, dupa ce l-a citit, nu poate fi notat cu 4 doar pentru ca nu reda comentariile dictate la clasa. Eu vorbesc despre cum gandim aceste manuale, cand il pui pe elev sa se confrunte cu clasicii, cu notiuni excesive de gramatica (astept sa se introduca si elementul predicativ suplimentar) si cu o curricula care nu are nici o legatura cu timpurile lor. Eu as vrea ca un elev sa stie sa scrie corect, sa se exprime corect, sa-i se ofere optiuni pentru literatura si sa nu fie transformat intr-un glasoar de definitii pe care in practica nu le poate aplica. Despre toate aceste lucruri vorbeam si nu pentru ca am gasit un subiect de negare, ci pentru ca inca mai am curiozitatea de a vorbi cu generatia care vine, interesandu-ma efectul nu doar cauza, respectiv de ce scoala, literatura, istoria au devenit mai degraba ceva de dispretuit decat de acceptat ca pe un rau extrem de necesar. Multumesc pentru atentie. Adriana Saftoiu

    1. [D][S][N]

      Doamna, studiile dumneavostra si nota cu care ati absolvit nu au o foarte mare relevanta in discutia asta. Eu va felicit totusi pentru performantele dvs., care inteleg ca sunt laudabile, de vreme ce le mentionati, dar ma tem ca nu ati citit cu foarte mare atentie ce am scris; v-am dat dreptate in privinta manualelor si a programei in ceea ce priveste literatura studiata, va inteleg si argumentatia ! Va rog, reciti textul ! In privinta gramaticii, avem pareri ireconciliabile ! Multumesc si eu !
      P.S. As avea si eu rugamintea sa imi confirmati cumva identitatea sub care ati comentat, daca se poate.

      1. Adriana Saftoiu

        Domnule, cred ca au relevanta in masura in care ati fi putut sa ma suspectati ca m-am bagat in vorba fara sa stiu prea bine despre ce vorbesc. Nu stiu daca sunt laudabile si nu despre asta era vorba, ci despre faptul ca nu mi-e indiferent ce se intampla cu limba si literatura romana. Pentru clarificare va spun ca nu pledez pentru eliminarea gramaticii din manuale si nici expedierea in liceu (nu am spus nici o secunda acest lucru), ci pentru predarea acelor notiuni necesare fiecarui ciclu de scoala, respectiv clasa primara/ gimnaziu. Daca toate acestea nu se fac cand trebuie, cum trebuie si cat trebuie, va asigur ca nu veti remarca nici in urmatorii 10 ani o imbunatatire. In clasa a III-a si a IV-a invatatorul trebuie sa aiba timp pentru a fixa notiunile de punctuatie si ortografie, fara sa fie grabit de curricula sa predea atributul si complementul, pozitia adjectivului fata de substantiv sau propozitia enuntiativa afirmativa si negativa. Va multumesc pentru raspuns si prefer sa am polemica decat sa traiesc in certitudini. Voi cauta sa nu ma izolez in propriile mele observatii si sa ma confrunt si cu parerile celor carora le pasa de ce se intampla cu noi si cu cei din jur. Toate bune. Noapte buna!

        1. [D][S][N]

          ” Voi sustine pana la capat ca un elev de clasa a VIII-a nu are nevoie sa recunoasca propozitia consecutiva de cea concesiva, ci sa recunoasca predicatul si subiectul pentru a intelege de ce nu se pune virgula intre cele doua parti de propozitie, sa poata face acordul si sa invete cum se formeaza, de exemplu, plurarlul susbstantivului pentru a evita “succesuri”. ”
          Cu tot respectul, un elev ca acesta, care afla lucrurile de care vorbiti la varsta de 14 ani, e vai mama lui !
          Iar daca dvs. sustineti ca asa trebuie facut, imi pare rau pentru dvs., dar mai ales pentru copiii aceia.
          Daca tot preferati polemica, va sugerez sa mai vorbiti cu profesori de gimnaziu care fac intr-adevar scoala, vedeti ce va spun ! S-ar putea sa aflati niste pareri care sa va surprinda. Dvs. cand ati invatat sa recunoasteti subiectul si predicatul, in clasa a VIII-a ?! Incercati sa nu fiti ridicola. Tot nu mi-ati spus cine sunteti; sper ca nu sunteti cine pretindeti, nu v-ar onora felul in care ganditi in aceasta problema. Numai bine!

          1. Adriana Saftoiu

            Ma uimiti! Eu va spuneam ce trebuie sa stie un elev de clasa a VIII-a si nu spuneam ca in clasa a VIII-a trebuie sa invete predicatul si subiectul. Intamplator, profesorii de gimanziu considera ca elementele de gramatica duse pana la aceasta subtilitate (am o certitudine totusi: o persoana poate folosi corect limba romana fara sa recunoasca teoretic cele doua circumstantiale si nu vad nici un handicap in acest minus de teorie gramaticala ) nu au o justificare in practica limbii romane. Inteleg insa ca tineti sa ma combateti pe mine si nu problema. Ramane in timp sa vedem cine a avut dreptate. Iar despre ce m-ar onora sau nu, cred ca deplasam discutia si tonul intr-o zona care, cel putin mie, mi se pare nejustificata.

          2. [D][S][N]

            Ar fi bine sa aveti dreptate dvs., pentru ca va dati seama cat de urat ar fi daca v-ati insela ?! Eu imi permit luxul sa ma insel, dvs. nu prea…
            Nu am vreo problema cu dvs. , am in schimb una, destul de serioasa, cu felul in care priviti “chestiunea” in cauza. NU vreau sa para ca as avea o atitudine deplasata la adresa persoanei, nu e cazul; la adresa felului in care persoana intelege sa rezolve problema, imi rezerv dreptul de a avea atitudinea pe care eu o consider potrivita, cu riscul chiar de a-mi lua bobarnace pe nedrept.
            Simplificarea nu e buna chiar intotdeuna, iar asta e unul dintre cazurile cand e daunatoare pe termen lung. Si inca ceva ce poate ati omis; decisiv nu este doar manualul de gramatica, mai conteaza si profesorul de romana; daca stie meserie, va avea abilitatea de a va scuti pe dvs. ( fie si partial ) de grija complexitatii gramaticii de gimnaziu. Sigur vorbiti cu profesori bine intentionati ?! Am dubii. 😉
            Si cu asta cred ca e cazul sa incheiem polemica, e inutila; ar fi mai bine sa va conservati energia pentru gasirea de solutii inteligente la problemele care va preocupa; eu nu am facut decat sa semnalez care sunt riscurile “curateniei” dintre coperti, nu ma indoiesc ca ati sesizat lucrul asta.
            Multumesc pentru argumentele propuse. Mai poftiti si cu alte ocazii. ( de exemplu, dupa ce se fac publice rezultatele vreunui studiu care arata cat de prosti/destepti sunt copiii care vor studia dupa manualele pe care le veti simplifica dvs. cu succes )
            Ma tem ca timpul nu va juca in favoarea dvs. Pe mine ma veti gasi probabil tot aici, fiindu-mi jena sa va spun ca am avut dreptate.
            Succes.

      2. Adriana Saftoiu

        Pentru identitate, v-am lasat adresa de mail personala. Daca nu e suficient, va ofer si nr de tel 0733 558 4**.

        1. [D][S][N]

          Era mai simplu sa-mi spuneti “da, sunt persoana in cauza” sau ceva asemanator, nu credeti? Cata vreme nu ati facut-o, dati-mi voie sa am indoieli. Noapte buna!

  2. Andreea

    Citind posturile de mai sus imi dau seama cat de grava este lipsa de ocupatie si idei. Eu spun sa tratam aceasta boala simptomatic. Ma intreb, in calitate de absolventa a unui colegiu tehnologic, cand as fi invatat gramatica daca as fi studiat in sistemul propus de dvs. Cred ca niciodata. Nu am vrut sa dau la o facultate specializata in domeniul mai sus mentionat. Totusi, ca tehnician contabil, am nevoie sa redactez documente oficiale, si job-ul meu actual este unul de relatii cu clientii. Ar fi trebuit sa ma limitez la a deosebi subiectul de predicat? Hmm…cam greu din moment ce folosesc peste 8 ore pe zi limba romana intr-un mod coerent si adecvat pentru diferite tipologii sociale.
    Sunt destul de multi oameni agramati care au absolvit 8 clase…Dar sunt si multi care in perioada respectiva isi formeaza vocabularul si felul de exprimare.
    Doamna Saftoiu, ceea ce propuneti este practic ansamblarea unui puzzle fara imaginea initiala. Ma intreb daca ati sti ce sa faceti cu o masa de cuvinte pe care sa nu stiti cum sa le aranjati in fraze coerente. V-ati mai exprima la fel de cursiv? Sau ati avea un discurs sacadat?
    Din cate stiu eu, matematica este cea care ne dezvolta imaginatia. Fapt ce este demonstrat stiintific. De asta invatam sa socotim inainte sa invatam sa scriem. Gramatica este matematica limbii romane. Se poate fara ea? Ce sa facem cu imaginatia daca nu vom fi in stare sa o exprimam?
    Eventual de apucam de pictat…

  3. Victor

    Cu respect, dar nu ati inteles nimic . Din pacate nici nu cred ca veti reusi. Oricum scrieti corect gramatical. Din pacate ati uitat ca scrisul, este doar un mod de a comunica niste idei si oricat de corect ar fi, daca lipseste ideea … Scuzati! Si inca ceva, va pot confirma, sunt eu 😉

    1. [D][S][N]

      Nu mai pune virgula intre subiect si predicat…, risti sa cred ca esti semianalfabet. Hai pa!

  4. cmoro

    D si S si N…..Cand considerati ca o opera literara este depasita ..care sunt criteriile pe care va bazati cand va pronuntati ca o opera literara (in adevaratul sens al cuvantului) este depasita?…
    In restul controversei cu Dna Saftoiu sunt de acord cu aceasta din urma…tinand cont si de dorinta presedintelui Basescu care se pronunta pentru formarea elevului in scoli de arte si meserii avand in vedere meseriile de tinichigii,ospatari ,mecanici…in acest sens cred ca e prea mult ca elevul sa fie aglomerat si obligat in clasele mici sa invete ceea ce sustineti Dstra…Alegerea o poate face elevul si parintii sai in clasele V-XIII …atunci cand se cristalizeaza inclinatiile si vocatia elevului in stransa legatura cu constientizarea si gradul de asimilare a materiilor care in aceste clase incep si trebuie sa aiba “continut ” si “clarificari ” pentru elev
    in ceea ce priveste optiunile sale pentru aprofundarea materiei intr-un liceu specializat care sa-i permita admiterea intr-o anume facultate ,pe profilul pe care si l-a ales deja …
    Deci…elevul trebuie sa invete in primele clase sa citeasca si sa scrie corect romaneste…aceste notiuni de baza se pot insusi mult mai bine daca in paralel cu notiuni primare de gramatica se face “practica” pe texte din literatura romana…poezie si proza ..de la cele mai simple pana la nivelul nivelul “acceptat” si receptat de elev in clasele primare…Aceasta il va ajuta pe elev sa formuleze corect dar si atractiv anumite propozitii si fraze …si nu numai ..pentru a-l indeparta in viitor de limbajul sec,steril si de lemn ..atat de uzitat in aceasta perioada de tineri si mai maturi politicieni…care fara o baza solida de cunostinte gramaticale si literare ,fara acel bagaj de lectura in spate ,isi “desavarsesc” studiile la maternitatile de diplomati gen Spiru Haret si apoi ies in spatiul public in calitate de politicieni,analisti si comentatori de ocazie …

  5. cmoro

    ANDREEA….Cand relationezi cu clientii sau redactezi documente ,faci si analize gramaticale pe text si frazele folosite ?
    Nu-ti sunt suficiente notiunile de gramatica elementara (subiect,predicat,verb ,declinarile si conjugarile..atributul ,adjectivul) si nu in ultimul rand lecturile ,literatura citita ?

  6. cmoro

    Ceea ce observ eu aici ,pe acest blog este ca interesul pentru elev,pentru continutul materiilor predate elevului imbraca fie si involuntar o tenta colorata politic…un partizanat politic transpare din multe postari ..iar reactiile la opiniile Adrianei Saftoiu imbraca aceleeasi culoare politica…pentru ca nu-i asa ..tot ceea ce este bun nu poate sa vina decat de la PDL si extraterestrul si romanul internationalizat Funeriu…
    Cred ca daca Adriana Saftoiu propunea o reteta de ciorba cu leustean sigur apareau comentariile si criticile care sustineau ca e bun si leusteanul in ciorba dar mai bune sunt portocalele in loc de..

Leave a Reply!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.