Dragos Sorin Nicula

România beleşte ochii la tv

…nu’i vorba, ca unii, in timp ce belesc ochii, mai belesc si altceva ! ( altii la propriu, altii doar la figurat! )

Oamenii stau cu orele lipiti de ecranul televizorului, dar multi dintre ei se uita degeaba, ca oricum nu’nteleg mare lucru !

Se uita “ca viteii la poarta noua”, la emisiuni care mai de care mai imbecile, desi, vorba aia, nici ei n’ar trebui sa mai priveasca precum niste vitei, pentru ca nici poarta nu mai e de mult noua !

Romania este o consumatoare inraita de televiziune! Uneori aproape ca ma intreb de unde atata disponibilitate pentru unii dintre noi, de a’i privi pe unii mascarici de dimineata pana seara, cu riscul de a nu afla nici macar o stire care sa iti fie utila la un moment dat.  Sigur, este si asta o maniera de a’ti petrece o parte a timpului liber, dar daca tot te uiti la televizor, de ce sa alegi, cam in 8 cazuri din 10, sa privesti niste porcarii ???

Nevoia de divertisment a romanului este satisfacuta din plin de productii dintre cele mai stupide, lipseste cu desavarsire calitatea, lipsesc ideile, umorul fin, lipsesc multe lucruri; cu toate astea, oamenii se uita, se uita in draci la Dan Diaconescu, la Bahmuteanca, la Acces direct, la Stirile de la ora 5, la Test de fidelitate, la Dan Negru, la Capatos, la Tradati in dragoste, la Nora pentru mama, iar lista poate continua…

Care este profilul acestor oameni, care gusta astfel de “balarii ale micului ecran” ? Ma tem ca au un public atat de diversificat, incat e dificil de realizat portretul robot al consumatorului de circ mediatic de prost gust !

Cate emisiuni mai merita vizionate, dintre cele care se dau pe posturile romanesti ? Foarte putine, iar numarul lor scade periodic, rapuse de cifrele de audienta, care le scot din grila, pe motiv ca “nu se uita lumea ba la emisiunea ta”; nu se uita lumea, n’ai rating, nu vin firfireii ( adica argintii), gata, esti pa, zbori de nu te vezi si vin in locul tau aia care stiu sa faca show, cu orice pret !

Nevoia de senzational a romanului, de spectacol tembel, de telenovela rasuflata, de paranghelie ieftina, de manea televizata, de scandal porcesc, de smecherie ieftina, de grandomanie exacerbata, de locuri in care sa’si verse frustrarile, sa se exhibe in voie, de tot ce poate sa fie mai degradant si mai scarbos, este satisfacuta din plin de oamenii platiti regeste de mogulii interesati, pentru a da prostimii circul absolut necesar in lipsa painii!

La ce sa te mai uiti atunci cand chiar iti propui cu tot dinadinsul sa faci asta ?

Din pacate, optiunile sint limitate, zapping’ul este la el acasa , iar asta ne’ar putea’o confirma aproape orice telecomanda, daca ar putea glasui macar o secunda ! Eu ma uit la sport, nu la emisiunile despre sport, ci la sport, cu mentiunea ca sport nu inseamna exclusiv fotbal! Ma uit la stiri, mai putin in ultima vreme, si doar la anumite emisiuni de profil; ma uit la doua, maxim trei emisiuni de divertisment, la vreo 5-6 talkshow’uri politice si cam asta e tot !

Calitatea productiilor de televiziune autohtone si publicul foarte numeros pe care acestea reusesc sa il fidelizeze este inspaimantatoare dupa mine !

In goana lor dupa profit, posturile romanesti nu mai tin cont de nimic! Mass-media este o afacere, iar ea trebuie tinuta in viata prin orice mijloace, pentru a umple buzunarele patronului si, de cele mai  multe ori, si pe ale angajatilor ! In numele pricipiului ” clientul nostru, stapanul nostru ” , media pune pe sticla orice este nevoie, sub pretextul ca asta este ceea ce vrea publicul !

Aici sint niste chestiuni de marketing, macar 2, care se bat cap in cap, desi teoria marketingului nu spuen nicaieri ca cele 2 aspecte nu pot convietui impreuna! Ba dimpotriva ! Satisfacerea cererii nu trebuie facuta cu incalcarea unor norme elemenatre de etica si aruncand la gunoi rolul pe care trebuie sa il aiba orice companie serioasa in dezvoltarea unei societati in ansamblu, si in special, a  comunitatii in cadrul careia isi desfasoara activitatea !

In Romania insa, mediul de afaceri este total dezinteresat de orice altceva in afara urmarii profitului si a prosperitatii personale ! Daca trebuie sa calci pe cadavre pentru a merge mai departe, o faci fara nicio remuscare ! Ni se serveste imediat placa aceea conform careia “aceasta este o afacere privata, nu e treaba mea sa iti fac tie educatie ba telespectatorule, e treaba familiei tale, a sistemului public  de educatie, eu aici sint un particular care are un produs/ serviciu, pe care incerc sa il vand oricui este dispus sa il cumpere !”

Ei, nu’i chiar asa ! Mircea Badea are dreptate doar partial cand spune asta ! Orice institutie de o anumita tinuta, indiferent cat e ea de “afacere privata” este obligata de o anumita cutuma a lumii “spalate” a afacerilor, sa isi asume, intr’o masura pe care ea o considera potrivita, rolul de a participa la educatia publicului caruia i se adreseaza cu oferta sa !!! Sigur, nu te obliga nimeni sa faci asta, dar daca nu esti dispus sa iti sacrifici  o parte din marja de profit, pentru a  face un lucru in folosul comunitatii de pe urma careia traiesti, macar ai decenta si nu mai veni sa imi spui tu mie, ca aperi nu stiu ce valori si alte vrajeli din astea ieftine, care tin de profesionalism si buna-credinta, ca nu tine ! You are doing it for money ! And that’s all ! Si nimeni nu te poate condamana pentru asta, pentru ca fiecare e liber sa isi conduca viata pe cararile pe care si le alege singur!

As vrea sa vad si eu macar 2-3 emisinui tv ale posturilor private, care sa acorde atentie atat ratingului ( pentru ca e normal ca acest aspect sa fie pe primul loc), cat si unor aspecte care tin de implicarea institutiei sau a acelei productii tv, in viata sociala a publicului pe care il vizeaza si caruia i se adreseaza direct !

Orice firma, indiferent de piata pe care activeaza, are clientii pe care si’i creste ! Iar media din Romania, cel putin de vreo cativa ani, creste niste monstri ! Ca orice monstru care se respecta, acestia vor scapa de sub control la un moment dat !

Imi amintesc o expresie din limba de lemn a vremurilor nu foarte vechi…, “ati prostit poporu’ cu televizoru”, vorba care, in sfarsit, isi arata adevarata valoare !

Indobitocirea pe care o cultiva mass-media, profitand de slabiciunile foarte multor oameni, va avea intr’o zi, un efect teribil; oamenii nu sint stimulati in niciun fel sa gandeasca, sint ajutati sa fie din ce in ce mai ignoranti, mai superficiali, mai prosti, mai f”ara personalitate”, mai vulgari, mai tupeisti, mai lipsti de bun-simt; sint manipulati si impinsi sa apreciaze non-valorile !

Din ce in ce mai multi ajung sa aprecieze, urmare a ceea ce se cultiva pe ecrane, tot ce e mai rau si mai dezastruos pentru viitorul lor ca oameni, sa creada si sa se regaseasca in “indivizi de hartie!” Nu putini sint cei care nu mai reusesc sa inteleaga corect ceea ce li se spune si percep lucrurile in mod denaturat, cu totul gresit! Incapacitatea unora, poate si din cauza unei educatii mai precare – lucru pentru care ei nu sint neaparat de blamat – , de a realiza ceea ce se intampla in jurul lor, “de a se prinde” atunci cand cineva incearca sa le induca o idee cu un anumit scop, de a pricepe ce a vrut ala sa zica la televizor si ce spun acele cuvinte despre personalitatea sa, astea sint niste probleme , aparent nesemnificative, dar de o importanta covarsitoare pentru ceea ce ni se intampla de vreo 20 de ani !

Oamenii sint tot mai sictiriti, mai neatenti, mai dispusi sa inghita pe nemestecate frazele pe care le aud, si nu vor sa gandeasca un pic, pentru a putea sa vad dincolo de acele vorbe care, ce’i drept, ” suna frumos din coada!”

Uneori ma enerveaza aceasta incapacitate a oamenilor de a’si pune mintea la contributie! Ce e ma atat de greu sa te opresti putin din” elanul tau de fiecare zi”  si sa’ti mai pui din cand in cand creierasul la munca de jos ? Nu risti nimic, tot ce poti sa patesti este sa ai o perceptie mai aproape de realitate a lumii in care traiesti; odata ce ti se intampla asta, ai o sansa buna ca pe viitor, sa reusesti!

Ce sa reusesti ? NU neaparat “sa traiesti bine”, vorba asta e pentru urechile prostilor, ci sa identifici, iar apoi sa valorifici mai eficient oportunitatile care ti se ivesc in timp!

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

4 thoughts on “România beleşte ochii la tv

  1. Camelia Capitanu

    Multumesc sa totusi ai aruncat o priire pe ce am postat eu. Insa, de la a exprima o parere despre “intentiile mele viitoarte in domeniul jurmalismului” si a recomanda pripriul tau erticol de o pinie e o diferenta. 🙂 tu iti exprimi parere strict despreteeleviziune( opinie pe care nu o contest, ai dreptate, daca pot spune asta-cand orice pana la urma are dreptate spund ceea ce gandeste).
    remarca mea e ca intre aceste doua articole doar titlul le leaga, ideea sustinuta de mine fiind alta.
    numai bine.

    1. Dragoş Sorin Nicula

      Nu recomandam nimic ! Ideea era mai degraba alta ! Era doar o parere, dupa cum spuneam !!! Parerea pe care o cereai in postul tau !!! Ori n’ai inteles…, ori n’ai inteles. Parca vroiai sa stii cum gandesc altii ! Sau ai uitam ce ai scris ? 🙂
      Multam pentru vizita ! 😉

  2. Camelia Capitanu

    cum gandesc altii ca parere referitoare la ce srisesem eu.
    am inteles, dar vroiam o alta perspectiva 😀
    multumesc oricum 😉
    iar primul comentariu are cateva cuvinte scrise gresit fiindca abia ma trezisem. :))

Leave a Reply!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.