Social Media Marketing

 

Marketing

Marketingul e mai important decat social media.

Daca cineva va spune altfel, inseamna ca  va aflati in fata unuia dintre “minunatii” specialisti sau experti social media, care habar nu au ce vorbesc.

Sansele ca acest lucru sa se intample sunt destul de mari, pentru ca in Romania, ne place sau nu, piata de HR pe partea de social media este departe de a se fi maturizat, lucru demonstrat inclusiv de nivelul salarial, aflat inca la mare distanta de sumele care se castiga afara ( si e normal sa fie asa, cata vreme competentele si performantele nu sunt, decat in putine cazuri, ceea ce ar trebui sa fie).

Sigur ca social media atrage, e firesc; e ca noua colega cu craci pana-n gat si fund impecabil, careia toti barbatii de la birou i-ar trage-o fara sa ezite, daca s-ar ivi ocazia. Numai ca, ar fi bine sa nu te-aprinzi dupa social media, daca nu iubesti marketingul; poate ca vei avea parte de o aventura fantastica, dar niciodata de o relatie de lunga durata.

Sa lamurim niste lucruri, care pentru unii sunt evidente, pentru altii, poate, mai putin. Oamenii trebuie sa inteleaga ca marketingul e o stiinta (da, stiu, unora nu le place cum suna…; ce sa zic, naspa, aprofundati!), care opereaza, printre altele, si cu o serie de instrumente; instrumentele de marketing au fost create, dezvoltate si imbunatatite in timp, cu scopul de a perfectiona masurarea rezultatelor obtinute in urma aplicarii diverselor tactici si strategii de marketing.

Social media in sine este un instrument de marketing; foarte multi prefera sa priveasca social media ca pe o entitate de sine statatoare, care va arunca marketingul la cosul de gunoi al istoriei consumerismului; mie imi place sa o privesc ca pe o unealta utila a marketingului contemporan.

Mutatiile si evolutiile care se petrec intr-un ritm mult mai rapid decat in urma cu 10 ani, fac ca mediul de marketing sa propuna specialistilor provocari tot mai dese si mai indraznete; acesta este unul dintre motivele pentru care social media detine in acest moment un loc din ce in ce mai important in angrenajul mixului de marketing, insa nu trebuie sa facem greseala nici de a diviniza(supraevalua), dar nici de a (diaboliza)subestima impactul si rolul acesteia. 

Social media nu a aparut din spuma marii si nu este buricul pamantului; este doar o etapa in dezvoltarea marketingului. Social media este creatia marketerilor care, urmare a colaborarii permanente cu specialisti in alte discipline complementare, pe baza studiilor comportamentale si a simularilor, au anticipat corect migratia masiva a consumatorilor catre mediul online.

Urmare a interpretarii acestor informatii, ei au inteles ca vor avea nevoie de  platforme moderne si eficiente de captare si colectare, de unelte noi si metode adaptate acestui mediu, pentru a putea studia si cunoaste nevoile si obiceiurile de consum ale oamenilor, intr-un mod cat mai simplu si rapid. Punandu-le la dispozitie gratuit oamenilor retelele sociale, marketerii le-au creat internautilor proiectia unui macromediu in care le este mai usor sa ii observe si monitorizeze, pentru ca le-au indus senzatia unui spatiu familiar, in care fiecare se manifesta liber si interactioneaza dupa bunul plac cu ceilalti, oferind astfel uneori chiar inconstient, informatii pretioase, care pot fi valorificate ulterior din punct de vedere economic.

Asadar, este o naivitate colosala sa credem ca social media este un simplu loc de joaca pentru oameni mari, si nu rezultatul muncii specialistilor in marketing, sau ca “specialistii social media” sunt altceva decat marketeri; cei care lucreaza de ani de zile in cybermarketing, marketing online, marketing relational, etc. va vor rade in nas, auzindu-va. Pe de alta parte, este o naivitate la fel de mare din partea angajatorilor, sa creada ca pot face social media marketing cu altfel de oameni decat cei cu o pregatire in domeniul marketingului si al comunicarii.

Daca vreti fie si un singur argument concret al faptului ca marketingul e mai important decat social media, uitati-va la orice program de marketing dintr-un  plan de marketing oarecare si veti constata un lucru banal: social media isi gaseste aplicabilitate in majoritatea activitatilor: de la publicitate la marketing online, de la relatii publice la marketing direct, de la fortele de vanzare la evenimentele de marketing, de la utilizarea marcii la promovarea vanzarilor; credeti ca e o coincidenta? Nicidecum.

De aceea marile companii investesc  intotdeauna in campanii integrate de marketing, cu o componenta online ce se pliaza perfect pe atingerea obiectivelor enuntate in prealabil; orice demers in social media va fi un esec rasunator daca nu se va sincroniza in permanenta cu strategia pe termen mediu si lung, pusa pe hartie de cei din departamentul de marketing.

Social media a fost astfel gandita, conceputa si implementata de catre “nenorocitii, mincinosii si vanzatorii de iluzii de la marketing” incat sa fie adoptata cu usurinta la nivel global si sa serveasca cat mai bine cauzei lor. Asta nu inseamna insa ca marketerii sunt niste malefici care le vor raul semenilor lor, pe care ii tin ca pe niste cobai pe retelele sociale, pentru a le specula slabiciunile si a le subtiliza banii din conturi; marketingul, este adevarat, are si un potential negativ ce nu poate fi ignorat, insa rolul sau este cu precadere unul constructiv; scopul primordial, nu este acela de a face “golanii”, ci acela de a-i ajuta pe oameni sa investeasca in bunuri si sevicii  de valoare, care sa ii ajute sa se dezvolte personal, pentru a putea sa produca crestere economica.

Pentru a-si atinge scopul, marketingul are la randul sau nevoie de cooperarea consumatorului, a carui datorie este sa se informeze permanent si sa joace un rol activ in dezvoltarea produselor si serviciilor pe care le achizitioneaza, astfel incat acestea sa-i satisfaca necesitatile la un un nivel cat mai apropiat de asteptarile sale.

Social Media

Social Media

Poate unii dintre ultrasii social media nu vor aprecia asta, dar e bine ca din cand in cand, sa mai vorbim si altfel despre ceea ce se intampla in jurul nostru; se scrie si se discuta prea mult despre social media, in conditiile in care totusi, sa nu uitam, oricat de mari ar fi dimensiunile unui fenomen, aparitia si rolul sau raman clare si bine definite.

Social media e aici, in forma aceasta, pe fondul modificarii dramatice a stilului nostru de viata si in contextul dezvoltarii si modernizarii marketingului. E, de-asta marketingul e mai important decât social media.

 

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Follow on Feedly