Dragos Sorin Nicula

Ziarele din .ro, pe Facebook

In primele cinci zile de concurs pe site si pe pagina de Facebook, Gandul a cumparat 9 489 de “Like-uri” cu 1076,6 RON, semn ca, cel putin pana acum, jucandu-ne putin cu cifrele, 1 Like valoreaza cam 1,061 RON ! Vom vedea, la sfarsitul concursului, care va fi pretul final al unui “Like”… 😀 😉

Cum se misca principalele ziare pe Facebook de la inceputul acestei luni ?

Conform Facebrands, datele pentru perioada 1-12 aprilie, care arata numarul fanilor stransi de fiecare publicatie, se prezinta astfel:

Adevarul >>> 25 109 – 26 397

Cancan >>> 6 387 – 7 539

Click >>> 10 426 – 10 986

Evenimentul Zilei >>>  9 020 – 9 305

Gazeta Sporturilor >>> 28 070 – 28 677

Gandul >>> 1 091 – 10 636

Jurnalul National >>> 9 038 – 9 581

Libertatea >>> 11 124 – 11 772

Pro Sport >>> 64 692 – 65 544

Romania Libera >>> 1 854 – 1 907

1. Pro Sport surclaseaza Gazeta Sporturilor, ambele ziare de nisa, urmate de Adevarul, ziar generalist; la polul opus, Romania Libera atrage cei mai putini fani, urmata de un tabloid, Cancan, si de Evenimentul Zilei.

2. Cea mai specataculoasa crestere o inregistreaza Gandul, lucru normal, date fiind premiile puse in joc la concursul pe care il organizeaza de cateva zile; cea  mai mica crestere apartine Romaniei Libere.

3. Cele doua ziare de sport strang mai multi fani decat toate celelalte ziare adunate; cele trei tabloide strang de trei ori mai multi adepti decat EVZ si RL, ziare recunoscute ca fiind apropiate puterii. Primul ziar generalist strage  cu peste 6 000 de adepti mai mult decat urmatorele doua ziare din aceeasi categorie, la un loc.

4. Produsele Media Pro sunt primele in top, pe care il domina clar, urmate de cele ale Intact si de cele ale lui Dinu Patriciu. Intact nu se impune insa la nicio categorie; la sport, conduce detasat un produs Media Pro, iar la ziare generaliste si tabloid, conduce trustul lui Patriciu.

5. Cele mai multe publicatii strang un numar de fani care variaza intre 7 000 si 12 000. Primul ziar din top aduna de 30 de ori mai multi fani decat ultimul, o diferenta enorma. Cele mai mari cresteri in aceasta perioada au inregistrat-o ziarele generaliste, urmate de tabloide si ziarele de nisa (sport).

6. Singurul ziar care nu mai apare pe hartie inregistreaza ce mai spectauloasa crestere, in numai 6 zile marindu-si de 10 ori numarul fanilor; acest lucru se datoreaza insa in coplesitoare proportie campaniei de marketing agresiv declansate odata cu renuntare la print. Daca facem abstractie de aceasta situatie speciala, ce mai mare crestere in aceasta perioada ar avea-o Adevarul care, la randul sau, se bazeaza si el pe o campanie mai veche de stimulare a vanzarilor in offline.

7. Este de asteptat ca la sfarsitul concursului, Gandul sa depasesca numarul de fani inregistrat de Adevarul. Se preconizeaza aparitia unor reactii asemantoare din parte celorlalte ziare, care vor cauta la randul lor sa creasca vizibiliatea in online. Daca la varf, Pro Sport este greu de ajuns, in subsol, dar mai ales la mijlocul clasamentului, se vor inregistra numerose schibari de pozitii intre actori, in functie de banii pe care fiecare ii vor arunca in lupta.

8. Desi ziaristilor de presa scrisa nu le place sau accepta mai greu, lupta cea mare se va muta incet, dar sigur, in online. Cine se adapteaza mai repede si mai bine, cine inoveaza cu succes si reuseste sa reziste in fata resurselor limitate, si se pozitioneaza corect, are de castigat. Ziarele nu vor face insa altceva decat sa se minta singure, daca vor investi masiv in campanii de genul celor desfasuate de Gandul acum; vor cadea in capacana in care au picat atunci cand se bateau in carti si cd-uri in offline.

9. Iluzia ca se apreciaza in primul rand continutul, mai ales in online, este intretinuta de cele mai multe ori mincinos de premiile puse in joc; de fapt, continutul pica in aceasta perioda in plan secund; oamenii dau “like” paginii de Facebook a unui ziar pentru ca intrevad la orizont sansa unui castig imediat pentru ei,  abia apoi pentru ca ziarul beneficiaza de condeie iscusite!

10 . In offline, tirajele vor continua sa scada si anul acesta, e evident; de aceea, migratia catre online nu poate fi ignorata de nimeni; i se va da o atentie tot mai  mare si depinde numai de oamenii din redactii si de la marketing, sa faca in asa fel incat sa aduca tot mai multi oameni pe site-uri; ce lupte se vor duce in transeele de prin redactii pentru vanatoare de click-uri. De aceea, zic eu, acest clasament lapidar pe care vi l-am propus azi, care pare mai degraba o joaca  – mai ales ca nu e tocmai cel mai relevant imi veti spune – ceea ce e adevarat – , este mai important decat credeti poate unii dintre voi. Miza numarului de like-uri creste in fiecare zi.

Solutia de a renunta la print, pentru orice ziar, nu cred catrebuie adoptata decat atunci cand s-au epuizat toate incercarile de salvare a lui. Ideale ar fi o restrangre a printului  pe o perioada determinata, o diferentiere intre continutul din online de cel din print, o campanie de fidelizare a cititorilor din offline si de implicare directa a celor din online, crearea de comunitati; oferirea de stire utila si o crestere vizibila a calitatii actului jurnalistic, constientizarea in randul opiniei publice si a autoritatilor statului a importantei rolului pe care il joaca media in societate si gasirea surselor de finantare transparent asumate pentru a dezvolta ziarul in online, fara a neglija insa printul, care trebuie sa traiasca in continuare, fie si intr-o alta forma decat cea de pana acum, adaptata acestor vremuri.

A omori print-ul – atunci cand inca mai sunt sanse ca ziarul sa apara – ori a refuza sa accepti ca onlineul nu trebuie ignorat, ci trebuie profitat de el, sunt dupa mine, doua greseli majore pe care presa din .ro le poate face in acesti ani; a mai facut niste greseli extem de grave prin toamna lui 2009 si acum se vad! In schimb, imbinarea inteligenta a celor doua, poate insemna salvarea ei, relansarea , consolidarea si reluarea tredului ascendent, bineinteles, in conditiile in care economia nu continua pe acesleasi coordoante dezastruoase din ultimii ani.

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Leave a Reply!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.