UPDATE: Viata-i viata, banu-i ban ! 🙂

“Presa are nevoie de reforma” ! (o spune un inginer mecanic, purtator ocazional de cravata violet… 😀 )

Da dom’le, are ! Dar de ce tocmai acum ? ( strasnica intrebare, greu raspuns… 😉 )Presa avea nevoie de reforma si in urma cu 2 ani, si in urma cu 20 de ani ! Cum se face ca oamenii care lucreaza in presa de atata amar de vreme nu i-au vazut mai devreme picioarerele de lut (scufundandu’se in terenul mlastinos) si degradarea continua ?!…

Victor Ciutacu vorbeste despre reforma profesionala si reforma mentalitatilor in presa din .ro, dar si de o falsa dilema a presei contemporane romanesti: calitate sau bani ?

De ce este o falsa dilema ? Pentru ca in cele mai multe cazuri, calitatea aduce banii !!! NU banii aduc valoarea, ci valoarea produce banii ! In momentul in care incepi sa crezi ca ai de ales intre cele 2, doar pentru ca publicul inca nu este suficient de educat/instruit cu privire la consumul de media, deja te afli pe un drum gresit. Nimeni nu il obliga pe patronul de presa si pe jurnalist sa opteze intre a oferi un produs de calitate si a obtine un profit imediat, indiferent de mijloace; se poate “si calitate, si bani” in presa romaneasca, dar pentru asta trebuie sa se munceasca mai mult si, mai ales, trebuie gasiti oamenii capabili sa lucreze pentru indeplinirea unor obiective ambitioase. (Dar discutia pe aceasta tema se poate dovedi exagerat de larga.)

Cea mai mare problema a presei romanesti, dupa umila’mi parere de consumator, o reprezinta oamenii !!!

Imi veti spune…, uite ce banalitate ne spune asta… Poate, poate nu !… Prima intrebare pe care as pune’o la intrarea intr’o redactie, asta ar fi : “Unde sunt oamenii ?” Abia dupa aceea trebuie vazut cine sunt, cum sunt si ce sunt capabili sa faca ! Iar dupa toate astea, intervine acel lucru lucru care face diferenta intre jurnalistul bun, intre “meserias” si ala care zgarie foaia si asteapta leafa ! Iar acel lucru este TALENTUL ! ( Cred ca am mai scris la un moment dat despre rolul decisiv pe care cred ca il are talentul in aceasta profesie; sigur ca talentul neantrenat nu inseamna aproape nimic in cele mai multe cazuri, dar daca lipseste cu desavarsire, e mai greu, pentru ca nici macar nu ai ce antrena ! )

Jurnalistul, oricat ar parea de bizar…, nu e nici prelucrator prin aschiere, nici fierar betonist si nici macar lacatus mecanic ! Da dom’le , nu e si pace ! Meseria asta nu poate si nici nu trebuie facuta de oricine ! Nu orice absolvent de jurnalism trebuie sa dea cu pixu pe hartie, daca nu poate ! Pentru ca unii chiar nu pot.

Explozia de pe piata media a adus in fata oameni care, pe langa faptul ca nu au talent, poate nici instruire, nici macar nu se pricep acolo, o leaca… Ei au aparut pe langa vechii “titani ai condeiului”, care isi au si eu bubele lor, interesele si limitele lor. Acestia fiind oamenii care populeaza in foarte mare masura presa autohtona, sa nu ne intrebam de ce s’a ajuns ca unele ziare respectabile, sa se vanda in ultima vreme cu un DVD sau cu o carte… Atunci cand oamenii din redactie si’au atins limitele, a intrat in scena omu’ de la marketing, gata oricand cu o idee, sa le salveze pielea celor care ar fi trebuit “sa vanda” de fapt ziarul prin continutul sau !!!

Nu sunt jurnalist ( mi’ar placea sa fiu la un moment dat, desi n’am studii in domeniu !!! Domnu’ Ciutacu, atentie domnu’ Ciutacu…, dupa ce trece criza, va las un CV la redactie !… 😉 ) , dar daca as lucra azi la un ziar, cred ca as schimba cate ceva pe ici pe colo…, prin punctele esentiale… 🙂  Dupa parerea mea, probleme sunt atat la continutul ziarelor – pe unde mai sunt interviurile, anchetele, reportajele etc. – , cat si la felul in care arata ( majoritatea ziarelor serioase de la noi sunt jalnice din punct de vedere al design-ului !!! ), nu numai la cei care scriu, fie prost, fie la comanda, fie fara pic de talent.( fie toate 3 la un loc ).

Cred ca presa are nevoie de oameni capabili sa scrie texte originale, indiferent de subiectul abordat! Nu nastrusnice, nu senzationale sau socante, ci puse in pagina intr’o maniera care sa te tina cu ochii in ziar pana la sfarsitul articolului. Unghiul de abordare si maniera de scriere a unui text trebuie sa aduca o nota de prospetime, continutul si ideile transmise trebuie sa aibe darul de a stimula gandirea oamenilor, de a surprinde si chiar de a educa cititorul.

Articolele de analiza – cu conditia ca ele sa fie sub semnaturi de prestigiu, chiar ale unor personalitati straine – , ar trebui sa ocupe un spatiu considerabil intr’un ziar care se vrea de o anumita tinuta. In egala masura, stirile de ultima ora,  subiectele care tin agenda zilei sau a unei anumite perioade, nu pot lipsi; la fel si in cazul informatiilor de interes general din diverse domenii, informatii considerate utile publicului larg. Articolele de opinie, editorialele bine delimitate pe anumite zone, se vor regasi si ele in paginile unui cotidian serios.

Un lucru pe care nu stiu sa’l fi facut pana acum vreun ziar din Romania (sper sa nu gresesc…) si caruia eu i’as vedea utilitatea in timp ,ar fi acela sa incerce sa’si creasca oamenii !!! In felul acesta, riscul de a aduge in redactie indivizi mediocri s’ar diminua considerabil; in plus, pregatirea lor profesionala ar fi una mai aproape de ceea ce se doreste din partea unor ziaristi.

Reforma (cand e necesara) nu se face neparat cu oameni noi, dar se face musai cu oameni inteligenti! ( Ca daca se face cu hoti si cu prosti, aia nu se mai cheama reforma, ci se cheama “reforma romaneasca” sau “varza a la Cluj”… 🙂 )

Comments

comments

Powered by Facebook Comments

Leave a Reply!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.